The Order of Darkness

Idag tänkte jag göra en liten review på bokserien The Order of Darkness av Philippa Gregory som har varit lite av min sommar och tidig höst-läsning som jag läste klart för drygt två veckor sedan.
Serien tillhör genren historisk fiktion och just nu finns det tre delar. (Som ni kan se på bilden) Enligt Goodreads så ska det komma en fjärde del, men det finns inte någon direkt info om vad boken heter eller när den kommer ut, vilket jag hoppas man får reda på snart!
 
Böckerna utspelar sig i Italien under renässansen och i första boken möter man 17-årige Luca har blivit anklagad för kätteri efter att ha varit lite för nyfiken. Han får då erbjudandet att åka runt och som inkvisitor för The Order of Darkness som självaste påven har startat för att undersöka olika slags faror och ondska som finns i världen eftersom The End of Days, eller undergången för den katolska kyrkan närmar sig.
Samtidigt blir 17-åriga Isolde of Lucretilli arv efter sin döda far taget ifrån henne från hennes bror och hon blir tvingad att bli abbedissa i ett närliggande kloster tillsammans med hennes bästa vän Ishraq.
Deras vägar korsas när Luca, hans assistent Brother Peter och Lucas typ tjänare Freize får order om att undersöka några mystiska händelser som har förekommit på det kloster som Isolde och Ishraq har blivit skickade till.
Ju mer de reser tillsammans så börjar det förekomma en liten attraktion mellan Luca och Isolde, men de båda inser att de inte kan vara med varandra p.g.a religion och deras positioner i livet.
Changeling & Stormbringers
 
Personligen så tycker jag att man måste ha tålamod med den här bokserien och man kanske måste vara en lite erfaren läsare eller vara väldigt intresserad eftersom att storyn blir bättre efter varje bok och man kanske redan ger upp serien efter första boken.
Changeling, som den första boken heter,var inte precis "OMG DEN HÄR BOKEN ÄR SÅ BRA! MÅSTE LÄSA VIDAREEE!" utan jag fick mest den känslan när jag var i mitten av Stormbringers som är den andra boken. Changeling var ju bra såklart, men den var inte den bästa boken i serien so far.
Min personliga favorit i serien var den tredje boken Fools' Gold, eftersom den är mer spännande och det är lite mer synd än i de första två böckerna.
Fools' Gold
 
Om man ska sammanfatta lite av handlingen så hittar man bl.a.; Varulvar, magi, häxor, alkemi, tsunamis, slavskepp, lust, farliga turkar och sist men inte minst; en massa religion.
Jag tyckte mycket om serien, även om jag ville slå till Brother Peter i ansiktet med en bok cirka 10 gånger/bok p.g.a hans skeva kvinnosyn och okunskap. Trots det, så ser jag mycker i framemot nästa bok och jag hoppas att den kommer snart!
 
Om ni vill se mer reviews på böcker jag läst kan ni gå in på mitt Goodreadskonto som ni kan hitta HÄR
 
Böcker | Böcker, Philippa Gregory, The Order of Darkness | |
Upp