Fangirl & The Twelve Dancing Princesses

Under de två senaste veckorna har jag läst ut två stycken böcker som jag tänkte att skriva lite om!
Den första boken heter Fangirl som är skriven utav Rainbow Rowell.
 
Boken handlar om Cath som är ett stort Simon Snowfan (Simon Snow = En liknande Harry Potter) och hon älskar att skriva fanfiction om honom. Men Caths värld vänds lite uppochner när hon ska börja college och hennes tvillingsyster Wren inte vill dela rum med henne på internatet. Cath, som är lite socialt awkward, måste då lära sig att leva utan sin syster och överleva college.
 
Jag läste den här boken mest för att den heter Fangirl och jag är en fangirl, fast kanske inte riktigt på samma nivå som Cath, då jag varken läser eller skriver fanfiction. Men förutom att vi båda är fangirls så är jag och Cath ganska lika i personligheten, nästan lite läskigt lika ibland. Och jag gillade boken väldigt mycket, trots att den var en "real life-bok" och jag brukar inte att tyckta om sådana böcker. Men jag kommer definitivt läsa mer böcker utav Rainbow Rowell!
 
Den andra boken är The Twelve Dancing Princesses som är skriven utav Jenni James och denna bok är en retelling utav sagan med samma namn som Bröderna Grimm har skrivit.
 
Boken handlar om trädgårdmästaren Aleck som har en liten crush på Prinsessan Cascadia som är en utav kungarikets tolv prinsessor. Men det ligger ett mysterium över Cascadia och hennes systrar då de alltid vaknar med svullna och såriga fötter och förstörda dansskor utan att de själva vet att de har varit ute och dansat. Kungen, som är väldigt orolig för sina döttrar, bestämmer då att den som löser mysteriet med hans döttrar kommer att få gifta sig med en av dem. Aleck tar då på sig utmaningen att lösa gåtan, eftersom han är obotligt kär i Cascadia.
 
Anledningen till att jag köpte den här boken var för att jag kollade på Barbiefilmer när jag var liten (och det händer att jag kan se på dem ibland fortfarande fast jag snart räknas som helt vuxen i detta land) och en utav mina favoritfilmer var just Barbie och De 12 Dansande Prinsessorna. Så jag ville mest få lite nostalgikänslor, antar jag.
 
Boken var inte så lång, den var knappt 200 sidor, och den var liksom perfekt eftersom allt är så sockersött och gulligt. Och för den sortens fandoms som jag drar till, där det oftast är misär och elände och ens favoritkaraktärer alltid dör, då kan det vara lite skönt att se att det finns några happy endings. Men den var bra!
Böcker | |
Upp