The Wrong Boy

Idag läste jag klart boken The Wrong Boy av Suzy Zail. Romanen utspelar sig under Förintelsen och jag tänkte göra en liten review på den, because why not?
 
Handling
The Wrong Boy handlar om den 15-åriga judinnan Hanna Mendel som bor i den ungerska staden Debrecen. Hanna har en strålande framtid framför sig då hon har fått ett stipendium till en musikskola i Budapest för sitt pianospelande. Men Hanna, hennes storasyster Erika och deras föräldrar blir hämtade utav nazistiska soldater och de blir skickade till Auschwitz-Birkenau.
 
Men pga. sin talang inom pianospelade får Hanna chansen att spela piano i Commandant Jagers hus och hon börjar snart inse att hon börjar förälska sig i commandantens son, Karl, som inte är den person som han verkar.
 
Vad tyckte jag om boken?
Jag tyckte att boken var väldigt bra! Det var en bra blandning utav Hannas tid i Birkenau och man kunde se hur relationen mellan Karl och Hanna utvecklades. Jag tyckte också om att kärlekshistorien mellan Karl och Hanna inte var det som var mest i fokus, och det säger jag som är en person som verkligen ÄLSKAR storslagna kärlekshistorier. Kärlekshistorien var väldigt subtil, men ändå väldigt fin och det passade perfekt till denna sortens story
 
Jag blev också väldigt berörd av historien, eftersom jag kan inte riktigt tänka mig hur hemskt det var för Hanna och hennes familj att hamna i ett koncentrationsläger och hur traumatiserande det skulle vara att få leva och eventuellt dö i ett sådant läger heller. Och jag kan inte heller hjälpa att känna för Hanna, eftersom hon blir kär i någon som hon borde egentligen hata och situationen är rent utav livsfarlig, då hon kan bli skjuten för minsta lilla snedsteg.
 
Jag tycker att Suzy Zail har gjort ett mycket bra jobb med denna boken och jag rekommenderar den definitivt till andra!

 
Böcker | Suzy Zail, The Wrong Boy, sommarläsning | |
Upp