Nya böcker

Jag har haft en liten vana att skaffa nya böcker på sommaren, och detta är mitt tredje år jag gör detta. Därför tänkte jag att visa några av de böcker som jag köpte i London och i Karlstad.
BÖCKERNA UPPIFRÅN OCH NER:
 
Glass Sword av Victoria Aveyard
Glass Sword är den andra boken i serien Red Queen (eller Röd Drottning som den heter på svenska) och handlar om 17-åriga Mare Barrows kamp mot regimen i sin värld, där silverblodiga, människor med superkrafter styr medan de rödblodiga, vanliga människor utan några krafter, används som slavar. Jag läste första boken, Röd Drottning, i våras (en liten recension kan ni hitta här), men jag tänkte att fortsätta resten av serien på engelska. En väldigt intensiv och bra fantasyserie, för de som gillar sådant! Rekommenderar den starkt!
 
The Bronze Horseman av Paullina Simons
Den här boken hittade jag på booktubern Sasha Ahlsbergs kanal. (Vilket är en väldigt bra youtubekanal om man vill ha boktips! Ni hittar hennes kanal här) Denna bok handlar om en livet i Ryssland under andra världskriget och hur en romans blommar upp mellan Tatiana och Alexander.
Jag har en känsla av att detta kommer vara lite av en Clara-bok (dvs, en bok som jag kommer tycka mycket om!) eftersom det är historisk fiktion med romans inblandat och om det är två saker som jag tycker om när det kommer till filmer/serier/böcker är just historia och kärlek. Ser mycket fram emot att läsa denna!
 
The Earth is Singing av Vanessa Curtis
Vi forstätter på historisk fiktion-spåret och hoppas till The Earth is Singing, som också utspelar sig under andra världskriget. Boken handlar om den 15-åriga, lettiska flickan Hanna Michelson, som bor med sin mamma och mormor. Hon har en pojkvän, hon är dansare och allt är perfekt. Men så invaderar nazisterna Lettland och Hanna är judinna. Och jag antar att det talar lite för sig självt.
Jag hoppas att denna bok är lite som The Wrong Boy av Suzy Zail som jag läste förra sommaren. (En recension kan ni hitta här) Jag gillade den väldigt mycket och eftersom den verkar följa samma spår som The Wrong Boy så tror jag starkt på den!
 
Främlingen av Diana Gabeldon
Denna bok hittade jag också på Sasha Ahlbergs youtubekanal och det är den första boken i Outlanderserien. Boken handlar om Claire Randall som åker till Skottland med sin man efter andra världskriget för att lära känna varandra på nytt. Och vid en utflykt så transporterad Claire tillbaks i tiden till år 1743, när Skottland var i krig med England för att bli självständiga. Claire träffar en man vid namn Jaime Fraiser och han blir hennes beskyddare och älskare. Outlander finns också som en tv-serie, som jag dock inte har sett än.
Jag köpte denna bok för att det är Sashas favoritbok och hon pratar väldigt ofta om den, så jag tänkte att ge en en chans eftersom det är historisk fiktion med romans, vad kan gå fel?
 
On The Other Sideav Carrie Hope Fletcher
On The Other Side är Carries första bok som är fiktion och Carrie kan nog vara en av mina största idoler, så när jag hörde att hon skulle släppa en bok så var det ingen tvekan om att jag skulle läsa den, eftersom det var Carrie Hope Fletcher själv som har skrivit den!
Boken handlar om Evie Snow som stillsamt somnar in omgiven med sina barn och barnbarn och när hon kommer till dörren till sin personliga himmel är hon 27 år igen, men dörren går inte att öppna. Det blir förklarat för henne att hennes själv är för tung för att komma in i sin personla himmel och för att göra det måste hon göra sig av med det som tynger hennes själ.
Jag läser denna bok just nu, (har dock inte kommit så långt än eftersom jag inte har så mycket tid att läsa just nu) och jag hoppas verkligen att jag kommer att tycka om den!
 
Det var alla de böcker som jag, än så länge, har införskaffat under sommaren och jag hoppas att det kanske ger någon ett litet boktips eller något liknande!
Böcker | |
Upp