#metoo

Innan jag börjar att dela med mig av mina tankar kring denna stora mediastorm vill jag bara klargöra att jag, lyckligtvis, inte har blivit utsatt för något. Och om det väl skulle vara så att jag har det så är det lyckligtvis inget jag lider av. 
 
Det gör så ont i mig när jag har sett igenom mitt facebookfeed idag och sett hur många tjejer som har använt sig utav #metoo. Det är nuvarande klasskamrater, gamla klasskamrater, bekanta, tjejer som har gått eller går i klasser över och under mig som har blivit sexuellt trakasserade på olika sätt. Och ursäkta mig att jag nu släpper min vanligtvis happy-go-luckypersonlighet. Men det är så fruktansvärt vidrigt.
 
Jag kan verkligen inte förstå hur folk, eller främst i det här fallet, män kan ta sig friheten och kladda på en annan person utan deras tillåtelse.
 
Och innan någon blir så jävla arg över att jag är en sådan jävla bitter feminist som ska dra alla män över kam, vill jag bara säga att jag inte tror att alla män håller på och äcklar sig. Jag har turen att ha väldigt många fina män runt om mig. Män som jag är släkt med. Män som har varit och är mina lärare och pedagoger. Män som jag har sjungit i kör och spelat teater med. Män som jag pluggar och har pluggat med. Män som jag bor och har bott med. Män som är mina vänner. Jag ska inte ens behöva att försvara mig i det här sammanhanget, men jag gör det ändå.
 
Men trots det ska det ändå finnas sådana jävla fucktards som tror att de kan ta sig friheten. Och det finns många som gör det, det går fan inte förneka det. Jag förstår verkligen inte hur dessa idioter tänker och jag blir bara så arg att det bra kommer fram mer och mer och det blir världens rabalder kring det. Men det händer inget. 
 
Lyckligtvis har inget sådant hänt mig. Som tur är så drar jag inte till mig "den sortens uppmärksamhet" eller vad man nu ska säga. Det värsta som har hänt mig är att en kille ville sitta bredvid mig på bussen i somras och frågade mig vart jag bodde, min snapchat, mitt mobilnummer och om jag hade en pojkvän. Var det en obehaglig situation? Absolut! Fick min kompis Cissi agera som en fiktiv pojkvän för att jag hade sagt att jag var upptagen? Ja, det fick hon. Rörde killen mig? Nej, som tur var gjorde han inte det.
 
Man har aldrig rätten att ta på någon annan utan deras tillåtelse. Det spelar ingen roll vem du är. Jag har inte rätten att ta på någon annan och det har inte du heller.
The Life of Clara | #metoo | |
Upp